[ Vetlanda dag 1 & 2 ]

Igår satte vi oss alla i bilen och körde mot staden Vetlanda för att ställa ut Freja. Dag ett, Fredagen, bestod mestadels av bilåkande. Som vanligt sover Freja under bilresorna och hon var väldigt lugn men ville inte ut i regnet och kissa.
Vi bor nu i en liten stuga över helgen, helt okej. När Calle och Troja, Frejas föräldrar, såg Freja blev de väldigt glada och rusade emot henne. De kände verkligen igen henne. Och Idun ville hon busa med, de vill alltid hålla på och busa de två bebisarna.

Idag så var det första utställnings dagen och när jag ställde ut Freja blev hon inte placerad, men det var ju första gången för oss båda. Men hon var verkligen jätteduktig! Hon skällde en del när vi först kom dit men när hon hade lugnat end sig och vant sig blev hon mycket lugnare. På eftermiddagen var det nästan som en helt annan hund. Troligtvis är hon lugnare imorgon då hon vet lite som stället och vad hon förväntas göra.
Sedan gick jag Junior Handling med Calle, som jag verkligen måste säga att han är en riktigt fin hund. Då kom jag fyra. Verkligen jätteroligt!

Imorgon ska freja ställas ut igen och hoppas på att hon kan hålla sig lugn och ha alla tassarna på marken. Här kommer lite bilder!



Freja hade nyss varit ute och gått i blåsten och regnet, vilket gjorde att hon blev ganska kall och låg och skadae lite smått i bilen. Så då fick hon en filt att sova under.



Freja lade sig i sängen med huvudet på kudden, så jag tänkte att hon kunde få ett täcke också. Kolla så söt hon är!



Freja fick ett nytt halsband då det var på jätterea. Med ett matchande koppel! Tycker det är rätt gulligt.

[ Freja is everything ]

Ni vet hur vissa bloggar brukar ha 'dagens låt'? I vilket fall får en cover av Everything bli dagens låt idag, då den är med i en liten video jag har gjort. Det är bilderna på Freja sedan hon var valp och till nu. De första sjutton bilderna är lånade från Orions Kennel och resten har jag fotat.


[ Rubriken är tyvärr försvunnen. ]

Rubriker är lustiga saker, och ibland försvinner de. Vilket är ett annat sätt att säga att jag inte kan komma på en rubrik.

Kom hem fråm Ung Med Hund igår, sista dagen. Synd det för det har varit väldigt roligt.
Vi har tränat lite rallylydnad nu också, det var väldigt roligt. Man märker verkligen en skilnad nu, speciellt med att sitta ned och stanna. Första gången vi tränade reste hon på sig så fort jag tog ett steg bakåt. Nu kan hon sitta stilla medan jag kan backa en bit, hoppa framför henne, stå med ryggen mot henne, gå runt henne. Tja, framsteg också. På bara några dagar.
Idag har vi tränat lite agility, bäbis-hinder såklart, det är roligt tycker Freja. Hon har tränat på hopp, slalom och tunnlar. Allting går väldigt bra. Tidigare idag låg hon och sov på min mage i soffan, den lilla bebisen.

Under Ung Med Hund gick vi även förbi en liten bäck där hundarna fick bada lite, gick ungefär till Frejas mage och hon plaskade glatt runt där. En gång hoppade jag över bäcken och följde efter, fast hon i vattnet. Men sedan ville hon över till andra sidan igen.

[ Ung med hund och valpkurs. ]

I måndags och idag har jag gått på ett läger, tass i hand, har två dagar kvar. I vilket fall, Freja lär sig en hel del.
Första dagen på UMD (ung med hund), tränade vi lite ögonkontakt, agility och lite anant roligt. Agility var mycket roligt tyckte både Freja och jag. Speciellt tunnlarna var roliga för Freja. Hon rusade in och ut genom dem väldigt fort, först sprang hon genom den första och sedan direkt på den andra utan att jag hann fånga henne, men tillslut förstod hon att hon kunde stanna lite efter också. Hoppa var inte riktigt lika roligt, fick hoppa små baby-hinder. Haha!
Idag tränade vi först en del med att stanna och sedan vänta medan man backar och så. Inte så lätt för en liten valp som gärna vill vara nära. Men gick väldigt bra tillslut. Sedan pratade vi bl.a. om hur vargen blev hund och om freestyle. Så fick vi välja en varsin konst att lära hundarna, så just nu håller jag på att lära Freja att gå slalom mellan mina ben. Går väldigt bra!
Hon har skaffat sig en vän på kursen också, en Jack Russell nämnd Whiskey. Han vill dock inte leka med henne utan försöker smått att uppfostra henne.

På valpkursen pratade vi om raserna och lite passivitets träning. Tränade att hunden ska vänta med att få t.ex. godis eller så innan man säger varsågod. Bra om man råkar tappa någonting hon inte får ta, så som lök eller choklad. Gick väl ganska bra.
Har dock inga speciellt nya bilder att uppdatera med. Men men...

[ Besök ]

Jag kan inte komma på kreativa rubriker för tillfället, i vilket fall.
Idag kom Eva, Ellinor, Idun och Elvis och hälsade på. Mycket roligt tyckte Freja. Just nu tänker jag inte skriva så mycket mera, måste sova. Hundläger imorgon, Ung med Hund. Ännu en gång Tass i Hand, men det ska bli väldigt roligt det med. Så istället för flera ord och meningar bjuder jag på några bilder här:

Först lite träning, kolla så fint man kan stå!



Sedan blev det lek och bus!


[ Portfolio ]

Delvis för att min pappa ville det har jag nu skapat en portfolio (länk i drop-down menyn) där jag lägger upp alla bilder som läggs upp här på bloggen, så att man kan kolla på bilderna om och om igen utan att behöva leta upp dem i bloggen.
Bra va?

Just nu ligger hon och slappar i mitt knä. Tackar för att hon inte är en sådan där stor hund, då skulle det bli väldigt jobbigt att ha henne i knät. Haha!

[ Valpkurs #1 ]

Kom nyligen hem från första kurstillfället av valpkursen på Tass i Hand. Hittils verkar det vara väldigt bra. Blev en teori lektion idag, nästa vecka skall vi börja med praktiken. Freja var väldigt lugn bland de andra hundarna och nya miljön, det var alla hundar. Fast i slutet var det någon som började skälla så den drog igång de andra. Men det blir säkert jätte bra! Vi fick i läxa att ta reda på mera fakta om vår hunds ras, så nu skall jag leta upp mera fakta om Jack Russells.

Bilden är ganska gammal, men den är söt.

[ Promenad och collage ]



Kom nyss hem från en liten promenad för att hämta posten. Vid stallet träffade vi Yvonne som Freja blev väldigt glad över att se. Hon blir glad av ganska mycket den lilla plutten.
Här är även ett litet collage som jag huvudsakligen gjorde till den lilla sidan Om Freja. Länken finns även i dropdown menyn där uppe.

Imorgon blir det även någonting mycket spännande och intressant: valpkurs! Blir både min och Frejas första kurs. Hoppas att det går bra, det borde det i alla fall. Kursen vi skall gå på är Tass I Hand, valpkursen. Av vad jag har hört verkar det vara en väldigt bra kurs och hon som håller kurse håller på med klickerträning så det verkar bra.

Tillbaka till startsidan
RSS 2.0